|
Škola
podporujúca zdravie |
Plavecký
výcvik |
V novembri tohto školského roku sme my, žiaci tretieho ročníka,
absolvovali plavecký výcvik na plavárni v Nových Zámkoch.
Vopred sme si pripravili plavky a plavecké čiapky, až prišiel
deň, keď sa začalo naše plavecké dobrodružstvo. Oblečení v plavkách
sme sa nedočkavo zoradili pri bazéne, kde nás už čakali naše
inštruktorky. Rozdelili nás do dvoch skupín a tréning sa začal.
Niektorí z nás už síce vedeli plávať, no aspoň sa mohli
zdokonaliť. Skúšali sme rôzne plavecké štýly - kraul,
prsia, znak. Zažili sme vo vode veľa zábavy a ani sme
nezbadali, ako rýchlo uplynul čas výcviku. Po úspešnom zvládnutí
plaveckých štýlov sme všetci dostali diplom. Už sa nevieme dočkať
leta, keď skočíme do vody a vyskúšame svoje plavecké
znalosti.
žiaci III. B |
|
Zasnežené
svahy |
Na
lyžovačku sme sa všetci veľmi tešili. Do Kokavy nad
Rimavicou sme odchádzali
16. januára a domov sme sa vrátili 23.januára. Bývali
sme na chate Hámor, ktorá bola celá z dreva.
Náš
denný režim vyzeral takto:
Ráno sme vstali o 700, o 745
nasledovali raňajky, ktoré neboli vždy až také dobré.
Okolo 830 sme sa vydali na svah. Každý deň nás
tam nosil autobus. Boli sme rozdelení do troch skupín, každá
mala svojho učiteľa lyžovania. V jednej skupine učila
pani učiteľka Sláviková, v druhej pán učiteľ Pavúk
a v tretej pán učiteľ Ludas. Prvý deň sme kopec
museli vyšliapať a učili sme sa tie najjednoduchšie lyžiarske
prvky, abecedu lyžovania. Na vlek sme mohli nastúpiť až
vtedy, keď sme sa vedeli ako - tak lyžovať. Niektorým to na
začiatku išlo ťažko, ale postupne sa lyžovať naučil každý.
Naspäť na chatu sme sa vracali približne o 1400.
Hneď ako sme prišli do chaty, vrhli sme sa na obed. Po obede sme mali
osobné voľno. Niekedy sme pozerali
film, alebo sme išli do dediny. Po večeri o 1800
sme sa pripravovali na večerný program. Každý večer vymýšľala
program jedna izba. Najprv boli súťaže, víťazi dostali
sladkú cenu. Po programe
začala diskotéka a už o 2200 sme mali večierku.
Posledný deň sme
súťažili na svahu. Vtedy sa už vedeli všetci dobre lyžovať.
Večer sa lyžiarska súťaž vyhodnotila, zvlášť sa
hodnotili chlapci a zvlášť dievčatá.
V posledný deň sme mali diskotéku dlhšie. Len
v tento večer tancovali chlapci spolu s dievčatami. Domov
sme išli hneď po
raňajkách. Každý sa tam cítil výborne a všetci by
sme to ešte raz
vrátili!
Lucia Borbélyová, VII. B |
|
Deň
mlieka |
Sandra skáče, poskakuje,
veselo sa pohybuje.
Dobre vie, že na to má,
každý deň si mliečko dá.
Mliečko biele ako sneh
pretečie cez hrdlo hneď.
Ani kvapku nazmar nedá,
lebo vie, že na to nemá. |
A keď
má chuť na maškrtu,
povie mamke tajnú vetu.
Tá potom už dobre vie,
čo Sandike ponúkne.
Dobrota
sa z mlieka varí.
„Chystaj misky!“ mama vraví.
Chutný puding z mlieka je,
len či všetkým
ostane.
Sandra Mészárosová, III.B |
Dňa 18. mája sme si aj na našej škole pripomenuli Deň
mlieka. O tom, aké je pre nás mliečko a mliečne
výrobky zdravé, nás presvedčia nasledujúce riadky.
Kravské mlieko obsahuje mliečny cukor, minerálne látky,
kalcium a vitamíny A, B1, B2, C
a D. Z mlieka pochádza veľa výrobkov, ktoré sa
u nás tešia veľkej obľube. Jedným z najstarších
výrobkov je kyslé mlieko. Vzniká pri obyčajnej teplote
a bez akéhokoľvek zásahu. Možno ani neviete, že
sladkú pochúťku – jogurt priniesli do Európy Turci,
a preto mu aj ostalo toto turecké pomenovanie. Obľúbeným
mliečnym výrobkom je maslo, ktorého žltá farba záleží od
obsahu karotínu, ktorý sa tam spolu s vitamínom
A nachádza, najmä v období kŕmenia zvierat čerstvým
krmivom. Tvaroh je veľmi cenným zdrojom bielkovín, ktorým sa
nevyrovná ani bielkovina mäsa. Neodmysliteľnú súčasť
jedálnička tvoria syry. Každá krajina a dokonca oblasť
má svoje syrové špeciality.
Žiaci všetkých ročníkov si iste radi zamaškrtia
na mliečnych výrobkoch v podobe ovocných jogurtov,
tavených syrov a sladkých miláčikov. V tomto školskom
roku sa naša škola zapojila do projektu Školská mliečna
liga. Žiaci majú dennodenne možnosť pochutnávať si na
jogurtoch firmy Danone, a tak od nej získať pre školu športové
potreby.
Naši žiaci nielen radi maškrtia, ale aj radi kreslia
a zhotovujú z prázdnych škatúľ od mlieka
veselých panáčikov, mliečne domčeky, mliečne kolotoče,
... O svojej zručnosti, tvorivosti a fantázii nás
presvedčili svojimi výtvormi, ktoré sú vystavené vo
vestibule našej školy. Žiaci 1. – 4. ročníka nám
ukázali, že aj z odpadového materiálu sa dajú zhotoviť
krásne výrobky a obaly z mliečnych výrobkov
nemusia končiť iba v koši.
Mgr. Zuzana Bujáková |
|
Deň
Zeme |
Zem
Je naším domovom.
Všetko, čo pre náš život
využívame,
pochádza z darov Zeme.
Postupom času však darov Zeme
ubúda
a pribúdajú znečistenia.
Zvieratá, rastliny a ľudia sú
v ohrození.
Pomôcť ochraňovať život na Zemi
vo svojom blízkom okolí
môžeš mnohými spôsobmi aj Ty.
Že ako?
|
|
Ako
všetci dobre vieme, 22. apríl je Dňom Zeme. Planéta Zem je naším
domovom a my sa o ňu musíme starať. V tento deň sme usporiadali
vedomostný kvíz, spojený s výtvarnou súťažou. Žiaci 1. - 4.
ročníka si mohli rozšíriť či utvrdiť svoje vedomosti o našej
zemeguli a výtvarne nadané deti mali možnosť ukázať svoj
talent prostredníctvom plagátov s tematikou Dary Zeme. Na úvod sa
žiakom predstavila planéta Zem, porozprávala najdôležitejšie
informácie o
sebe a jej prostredníctvom sa žiaci mohli ponoriť do predstáv o
vzniku Zeme, rozlišovali zvuky, ktoré príroda vydáva. Každá
trieda dostala veku primeranú otázku, mohla vyjadriť svoje
predstavy. Žiaci s nadšením počúvali a navzájom si
odovzdávali nové informácie. Záver prednášky bol doplnený
premietnutím videozáznamu o krásach flóry a fauny. |
Vedomostný
kvíz:
Za
každú triedu súťažili štyria zástupcovia. Dostali tri
otázky, ktoré preverili ich vedomosti, a jednu praktickú úlohu.
Prváci a druháci skladali puzzle, tretiaci a štvrtáci sa zahrali
na ministrov životného prostredia. Mali navrhnúť opatrenia na
ochranu prírody. Tu sa prejavila tvorivosť žiakov, ich fantázia
a predstavivosť. |
Výtvarná
súťaž:
Každý ročník dostal za úlohu ľubovoľnou
technikou znázorniť niektorý z darov
Zeme:
- prváci -
flóru a faunu,
- druháci - strom, les,
- tretiaci - javy,
ktoré ohrozujú životné prostredie,
- štvrtáci -
prírodné deje, kolobeh vody, striedanie ročných období.
Výsledky vydarených žiackych prác zdobia našu školskú jedáleň.
Všetci účastníci kvízu si odniesli okrem účastníckeho
diplomu a sladkej odmeny aj množstvo nových informácií a
pozitívnych zážitkov.
Mgr. Henrieta Csandová |
|
Besedy |
V novembri
k nám zavítala Mgr. Denisa Šoltésová z ACET
SR, medzinárodnej organizácie pracujúcej v oblasti
starostlivosti vyučovania a tréningu v AIDS. Ich zástupcovia
cestujú po celom Slovensku a robia prednášky a besedy,
ktorých hlavnou témou je zdravý životný štýl. Majú prevenčný
charakter a zamerané sú prevažne na výchovu Beseda sa
organizovala pre žiakov 8. a 9. ročníka. V prvej časti
stretnutia Mgr.
Šoltésová veľmi otvorene hovorila žiakom o víruse
HIV, o chorobe AIDS, tiež o všetkých spôsoboch
prenosu víru. Upozorňovala žiakov na neuvážené konanie,
porozprávala im niekoľko životných príbehov, z ktorých
sa možno poučiť a vystríhať sa pred predčasným a nerozvážnym
pohlavným stykom, ale aj pred konzumáciu drog. Druhá časť
bola venovaná otázkam žiakov, mohli úprimne a otvorene rozprávať
o svojich zážitkoch a názoroch. Iste sa mnohí
zamyslia nad svojimi ďalšími životnými krokmi k manželstvu
a rodičovstvu, pohlavný život, protidrogovú prevenciu.
Anna Papová |
|
7.
apríl si svetová verejnosť pripomína ako Deň zdravia.
Nezabudli naň ani žiaci našej školy.
23. apríla žiaci III. a IV. ročníkov pozvali na
besedu skúsenú zdravotnú sestru pani Máriu Mojzesovú. Otázky
nemali konca - kraja, žiaci sa zaujímali o priebeh rôznych
chorôb a prevenciu pred nimi, o to, ako deti
prichádzajú na svet a ako sa treba o ne starať, prečo
sa máme starať o svoje telo, aká je správna životospráva
a podobne. Ďakujeme pani Mojzesovej za ochotu prísť medzi žiakov
našej školy a podeliť sa o svoje dlhoročné skúsenosti.
PaedDr. Iveta Mészárosová |
|
|